Köpvillkor
Detta är köpvillkoren som gäller för alla produkter som finns i Watt & Vekes internetbutik.
Konsumentköplagen
Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid konsumentköplagens bestämmelser, liksom distans och hemförsäljningslagen. Se konsumentköplagen på www.konsumentverket.se
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.
Åldersgräns
Är du under 18 år krävs målsmans godkännande för att ingå avtal med Watt och Veke.
Priser och orderbelopp
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och av oriktigt angivna tekniska specifikationer. Samtliga priser på Watt & Vekes internetbutik anges inklusive moms.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse per e-post med information om att vi har tagit emot din order. Spara gärna detta e-post, det är bra att ha till hands vid eventuell framtida kontakt med kundtjänst.
Din order är skickad
När din order lämnar vårt lager får du en bekräftelse på detta via e-post.
Leverans
Ditt paket skickas till det ombud du valt i kassan på hemsidan. Avisering sker via e-post och sms till din mobil. Paketet löser du ut med giltlig legitimation och aviseringsnummer. Du kan spåra ditt paket med hjälp av ditt OrderID. Välj gärna att ladda ner appen Mina paket för att följa din leverans. Du kan hitta den i App store i din mobil eller på minapaket.se. Väljer du Budbee som leveransalternativ har även de en smidig app att använda både för mottagande av paket men också för eventuella returer.
Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i fler kollin. Vi väljer alltid det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt.
Avbeställning
Watt och Veke arbetar för att minimera leveranstiderna och oftast behandlas din beställning av oss direkt efter att du genomfört ditt köp. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera eller byta din försändelse till oss direkt via ditt ombud, när du mottagit din försändelse. Se mer information under Retur av order.
Betalning
Kortbetalning hateras av DIBS och fakturabetalning via av vår betalningspartner Klarna. Detta för att vi vill garantera snabb och säker betalning. I kassan väljer du kort eller faktura som betalningsmetod, du länkas nu till Dibs eller Klarnas säkra betalningsserver. Vid faktura ska ditt betalningsbelopp överföras inom 14 dagar efter att beställningen har skickats. Du kan också välja att delbetala ditt belopp via Klarna.
Leveranstid
Vi levererar din beställning inom 2-5 arbetsdagar från det att ordern mottagits. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid.
Retur av order - Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot din beställning. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera din beställa produkt. Ångerrätten gäller inte om du bryter försegling på skärmar och slingor. Produkten och förpackningen ska vara hel och i säljbart skick. Produkten du väljer att returnera ska packas i medföljande emballage och originalförpackning. Ange orsak för returen på den medföljande blanketten och klistra på den medföljande retursedeln över den gamla adressettiketten på ytteremballaget. (Retursedelen får ej klistras på varans originalförpackning.) Paketet lämnas sedan till ett ombud för Postnord alternativt Schenker.
Returfrakten bekostas av dig om du ångrar ditt köp. Vid retur av hela eller delar av ordern återbetalar vi varans belopp men med avdrag för en returfrakt på 49 SEK. Om du istället väljer att byta din vara har du fri frakt på returen och din nästa försändelse*. *Detta gäller endast om varans värde överstiger SEK 800.
Reklamation
Är varan skadad eller fellevererad gör du en reklamation senast 5 dagar efter att du hämtat ut din beställning.
Vid en anmälan om reklamation ska ni kontakta oss på kundtjänst via e-post reklamation@wattveke.se eller via telefon +46 (0)8 34 23 33. Skadan ska dokumenteras på bild som mailas till kundtjänst. Om emballaget är skadat, ta även en bild på detta.
Vi återkommer sedan till dig om hur ärendet ska hanteras. Önskar vi retur av den reklamerad produkten, skickar dig en returfraktsedel som du fäster på transportemballaget. Varan skall packas väl emballagerad i originalförpackning. Inga lappar eller fraktsedlar ska fästas på originalförpackningen. Ange orsak till reklamationen på den medföljande blanketten och bifoga med varan. Klistra på den medföljande retursedeln över den gamla adressetiketten. Paketet lämnas till ditt Watt&Veke ombud.
När returen kommit oss tillhanda och blivit godkänd, återbetalar vi dig för ditt köp.
Återbetalningen sker på det kort eller konto som använts vid köpet. OBS! Normalt tar det max två veckor från det att du skickat din retur till oss innan du erhåller återbetalning. Har du betalt via faktura återbetalas beloppet via Klarna. Glöm inte att du kan pausa din betalning hos Klarna i väntan på att ärendet ska bli färdighanterat.
I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning vilket är max-tiden enligt konsumentköplagen. Watt och Veke har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t ex genom reparation, eller byta mot en felfri vara.
Transportskada
Upptäcks en synlig transportskada skall detta dokumenteras och påvisas vid Postnords utlämningsställe. Kontakta därefter oss via e-post : kundtjanst@wattveke.se eller via telefon +46(0)20- 11 20 20. Tag en bild på skadan och bifoga till kundtjänst. Upptäcks dold transportskada skall detta rapporteras till Watt & Veke på kundtjanst@wattveke.se inom 5 dagar. Upplåtelse att inte följa dessa riktlinjer kan innebära att kostnaden för produkten inte ersätts.
Varor som inte hämtas ut
Om en beställning inte lösts ut inom 14 dagar hos din närmaste ombud returneras paketet till oss. Vi debiterar då beställaren en kostnad på SEK 399 för de omkostnader som uppstår i dessa fall. Skickar du ditt paket felaktigt, så förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur.
Erbjudandets giltighet
Erbjudandet gäller alltid så länge lagret räcker om inget annat anges.
Företagsköp
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.
Integritetspolicy
Watt&Veke strävar alltid efter att värna om och skydda din personliga integritet. Vi hanterar dina personuppgifter på bästa sätt genom att följa de lagar och regler som finns. Denna integritetspolicy avser alla våra produkter och tjänster.
Via vår webbsida lagras dina personuppgifter i syfte av att du ska kunna hantera dina köp och för att vi ska kunna leverera dina varor. Uppgifterna sparas sedan för att vi följaktligen ska kunna erbjuda dig bästa möjliga service. Det kan vara att vi behöver återkoppla i ett aktuellt ärende eller i ett marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål de samlats in för.
Väljer du att prenumerera på vårt nyhetsbrev så sparas dina uppgifter i detta syfte. Uppgifterna används sedan för att kunna maila ut våra digitala nyhetsbrev och annan information eller direktreklam som vi anser lämplig och relevant för mottagaren.
Du har rätt att när som helst välja att ta bort dina personuppgifter hos oss. Detta gör du genom att kontakta oss via telefon +46(0)8 34 23 33 eller mail till info@wattveke.se. Du kan även kontakta oss via vår hemsida och begära ut dina uppgifter. Via ditt registrerade konto och personliga inloggning kan du enkelt hålla dina uppgifter uppdaterade. Vi arbetar kontinuerligt med att hålla vår personuppgiftsbank aktuell och korrekt. Och lämnar inte ut till tredje part.
Vår webbsida använder sig av cookies i syfte att samla information och statistik som berör besökarens köpbeteende och intresseområden. Detta för att kunna förbättra våra tjänster och bemöta våra kunders behov. Cookies finns även för att vi ska kunna förbättra besökarens upplevelse och underlätta vid användning av webbsidan. Vi använder oss också av Metapixel på hemsidan, detta för att kunna rikta demografisk styrd annonsering via Facebook och Instagram. Vi tar inte ansvar för den hantering av personuppgifter som sker hos externa webbsidor som eventuellt länkats från Watt&Veke's hemsida.
Love lighting
Vi vill självklart dela med oss och sprida ljus och stil genom våra produkter till varje hus och hem. Genom vår förfrågan till er #yeswattveke kan vi tillsammans sprida ert kreativa och inspirerande bildmaterial. Genom att du använder #yeswattveke i ditt kommentarsfält eller inlägg godkänner du att vi får använda din bild i våra digitala kanaler. Detta innefattar i sociala medier och vår hemsida (www.wattveke.se). Genom att ge ditt medgivande till distribution av ditt bildmaterial via #yeswattveke får vi royalty fritt använda och redigera bild- eller videomaterialet. Du äger själv ansvaret att det material du använder är godkänt att dela och inte är olämpligt. Samt att eventuella människor i bilden har givit sitt samtycke för publicering. Och du kan inte i efterhand begära ersättning för publicerat material. Watt & Veke har rätten att distribuera dina bilder, men är inget krav.
Kontakt
Vi besvarar alla orderrelaterade frågor via e-post inom 48 timmar (gäller vardagar). Kontakta oss via e-post: info@wattveke.se eller direkt via telefon +46 (0)8 34 23 33. Telefon växeln är öppen vardagar måndag till torsdag kl.09-14 med avvikelser kring och under helgdagar.
Tvist
Watt & Veke följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.
Force majeure
Watt&Veke är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal. Om underlåtenhet har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Vi hoppas att vi har kunnat ge svar på alla dina frågor kring våra Leverans- och köpvillkor. Anser du att någon information saknas, vänligen hör av dig till oss, så ska vi se till att uppdatera våra villkor.